Golobja piščal

Golobja piščal

©

Golobja piščal

©

Golobja piščal, na Kitajskem znana kot geling 鴿鈴 ali geshao 鴿哨, je majhno glasbilo, ki ga uvrščamo v skupino t. i. eolskih glasbenih instrumentov. S pomočjo vretena ga pripnemo na golobov rep, tako da proizvaja zvok, medtem ko leti. Piščal je navadno izdelana iz lahkih materialov, kot sta buča in bambus, in polakirana. V veliko primerih izdelovalci njihovo podobo obogatijo z graviranimi vzorci in okrasi iz slonovine. Na Kitajskem se je golobja piščal uporabljala vsaj od začetka dinastije Qing (1644–1912). Po podatkih iz literature, kjer so golobje piščali omenjene, pa segajo v obdobje Severnega Songa (960–1127). Značilna je bila tudi za druga azijska področja, kot na primer Indonezijo in Japonsko. V preteklosti je bil zvok golobjih piščali, imenovan tudi »nebesna glasba«, prepoznaven zvok Pekinga. Dandanes se ta nekoč značilna zvočna slika počasi izgublja, čeprav doživlja tudi številne modernejše oživitve.

Skuškova zbirka ... več

Golobja piščal, na Kitajskem znana kot geling 鴿鈴 ali geshao 鴿哨, je majhno glasbilo, ki ga uvrščamo v skupino t. i. eolskih glasbenih instrumentov. S pomočjo vretena ga pripnemo na golobov rep, tako da proizvaja zvok, medtem ko leti. Piščal je navadno izdelana iz lahkih materialov, kot sta buča in bambus, in polakirana. V veliko primerih izdelovalci njihovo podobo obogatijo z graviranimi vzorci in okrasi iz slonovine. Na Kitajskem se je golobja piščal uporabljala vsaj od začetka dinastije Qing (1644–1912). Po podatkih iz literature, kjer so golobje piščali omenjene, pa segajo v obdobje Severnega Songa (960–1127). Značilna je bila tudi za druga azijska področja, kot na primer Indonezijo in Japonsko. V preteklosti je bil zvok golobjih piščali, imenovan tudi »nebesna glasba«, prepoznaven zvok Pekinga. Dandanes se ta nekoč značilna zvočna slika počasi izgublja, čeprav doživlja tudi številne modernejše oživitve.

Skuškova zbirka golobjih piščali glede na njihove oblike vsebuje tri različne tipe instrumenta: bučni, cevni in kombinirani. Na fotografiji lahko vidimo bučni tip golobje piščali večjih dimenzij s tremi pari piščali. Pokrovček in telo sta izdelana iz bambusa, medtem ko spodnja ploščica (ki je navadno izdelana iz bambusa ali slonovine in rabi za navezavo na goloba) manjka, namesto nje pa na spodnjem predelu piščali najdemo ozko odprtino. Blizu odprtine ima piščal plitev vrez, ki bi spričo svojega položaja in načina vrezovanja lahko bil logotip izdelovalca piščali, a je žal nerazpoznaven. (KH)

Delavnica/ tovarna/ izdajatelj: Vrezana oznaka je nerazpoznavna.
Opis materiala: buča, bambus, črn lak
Tehnika izdelave: obdelana buča in bambus, črn lak
Dimenzije: višina: 7 cm, premer (sredina): 7,5 cm, premer (zgoraj): 5,2 cm
Trenutni lastnik: Slovenski etnografski muzej
Pretekli lastniki in obdobja lastništva: Ivan Skušek ml. in Tsuneko Kondo Kawase - Marija Skušek, Narodni muzej Slovenije, Slovenski etnografski muzej
Stanje predmeta, obravnava in poškodbe: Golobja piščal nima ploščice, ki se uporablja za navezavo instrumenta na goloba. Sicer dobro ohranjena.
Objave v medijih: HRVATIN, Klara. 2020. »Golobje piščali iz Skuškove zbirke Slovenskega etnografskega muzeja.« Glasnik Slovenskega etnološkega društva 60(1): 42–55.

Imate komentar ali dodatno informacijo o predmetu?

Ostali predmeti v tej zbirki

Nalagam predmete...

VAZ omogoča

Arrs Logo

Partnerji projekta

Filozofska Fakulteta
Oddelek Za Azijske Studije
Zrs
Sem

Sodelujoče inštitucije

Narodni Muzej Slovenije
Pokrajinski Muzej Celje
Pomorski Muzej