Kadilnik v obliki slona s pagodo

Kadilnik je sestavljen iz treh delov – slona, ki služi kot podstavek in hkrati posoda za kadilo, ter spodnjega in zgornjega nadstropja pagode s streho. Dvonadstropna kitajska pagoda na slonovem hrbtu tako služi kot pokrov, okna pagode pa kot odprtine, skozi katere je izhajal dišeči dim. Upodobitev slona posnema prefinjeni slog kiparstva dinastije Ming (1368–1644), ki ga prepoznamo po kroglastih levjih tacah, rilcu, oblikovanem kot kobra in obrnjenem navzgor, kar naj bi prinašalo srečo, ter dolgem repu, zvitem v obliki črke S. Slonov hrbet je prekrit z bogatim ogrinjalom, ki ga na vsaki strani krasi reliefna upodobitev zvijajočega se zmaja. Zmaja imata na vsaki šapi zgolj po tri kremplje, iz česar je razvidno, da gre za japonskega zmaja Mizuchi (蛟) (kit. panlong 蟠龍 ali jiaolong 蛟龍) (kitajski zmaji so namreč vselej upodobljeni s štirimi ali petimi kremplji, če gre za cesarskega zmaja). Na zadnjem delu pregrinjala je medtem vgraviran japonski ... več

Kadilnik je sestavljen iz treh delov – slona, ki služi kot podstavek in hkrati posoda za kadilo, ter spodnjega in zgornjega nadstropja pagode s streho. Dvonadstropna kitajska pagoda na slonovem hrbtu tako služi kot pokrov, okna pagode pa kot odprtine, skozi katere je izhajal dišeči dim. Upodobitev slona posnema prefinjeni slog kiparstva dinastije Ming (1368–1644), ki ga prepoznamo po kroglastih levjih tacah, rilcu, oblikovanem kot kobra in obrnjenem navzgor, kar naj bi prinašalo srečo, ter dolgem repu, zvitem v obliki črke S. Slonov hrbet je prekrit z bogatim ogrinjalom, ki ga na vsaki strani krasi reliefna upodobitev zvijajočega se zmaja. Zmaja imata na vsaki šapi zgolj po tri kremplje, iz česar je razvidno, da gre za japonskega zmaja Mizuchi (蛟) (kit. panlong 蟠龍 ali jiaolong 蛟龍) (kitajski zmaji so namreč vselej upodobljeni s štirimi ali petimi kremplji, če gre za cesarskega zmaja). Na zadnjem delu pregrinjala je medtem vgraviran japonski zmaj imenovan »zlati ptič« (O-gon-cho 黃金鳥), ki naj bi po legendi prebival v malem jezercu brez dna v kraju Yamashiro v bližini Kyota. Slon na hrbtu prenaša značilno oblikovano kitajsko pagodo (baota 寶塔) z močno ukrivljenimi strešnimi robovi, s katerih visijo zvončki. Na vrhu pagode se nahaja okrogel zaključek, v katerem se prepleta še en japonski zmaj. Kljub japonskemu izvoru kadilnik predstavlja preplet kitajske motivike in japonskih značilnosti. Slon s pagodo na hrbtu je konec koncev značilno kitajski motiv, ki se je s kulturnimi izmenjavami, zlasti s prenosom budizma, razširil po vsej Vzhodni Aziji, tudi na Japonsko.

Kitajsko poimenovanje motiva, taiping youxiang (太平有象), bi lahko dobesedno prevedli kot »slon, ki prinaša mir«. Sloni so imeli na Kitajskem pomembno mesto in močno simbolno vlogo že dolgo pred prihodom budizma, s slednjim pa se je simbolika slona še nadgradila. Slon ni več simboliziral zgolj sreče, pač pa si je pridobil še pomen modrosti, preudarnosti in moči. Prav tako se je dalje razvil motiv slona, ki na hrbtu prenaša velik predmet (vazo, pagodo in podobno) ali jezdeca. Ta največkrat simbolizira srečo, mir in obilje, kar je tesno povezano s kitajsko tradicijo tvorjenja simbolnih pomenov na podlagi enako oziroma podobno zvenečih pismenk. Slon, ki na hrbtu prenaša vazo, simbolično prinaša mir, saj »vaza« (ping 瓶) zveni podobno kot »mir« (ping 平). Podobna je tudi simbolika slona s kitajsko pagodo na hrbtu, čeprav pri tem ne gre za besedno igro, vendar v budistični tradiciji pagoda že sama po sebi simbolizira mir in predstavlja ugodno znamenje. Slon je postal tudi priljubljena oblika kadilnika, kar je zopet mogoče razlagati na podlagi igre z uporabo enakozvočnic. »Slon« (xiang 象) namreč zveni podobno kot »dišava« ali »dišeč« (xiang 香), zato ni presenetljivo, da so posode za shranjevanje parfumov, dišav in kadil tako pogosto privzele prav podobo slona.

Kot tako kompleksen in simbolnih pomenov poln motiv je bil slon s pagodo na hrbtu skupaj z budizmom ter drugimi kulturnimi in trgovskimi izmenjavami prenesen tudi na Japonsko. Tam je postal še posebej popularen z razcvetom kovinarske umetnosti in izdelovanja velikih bronastih kadilnikov v obdobju Meiji (1868–1912). Zlasti v stari prestolnici, Kyotu, se je tedaj s propadom samurajev ter posledično potrebo po prekvalificiranju kovačev in obrtnikov, ki so pred tem izdelovali meče in drugo samurajsko vojaško opremo, močno povečala proizvodnja bronastih dekorativnih predmetov. Duh časa odražajo tudi podobe zmajev, ki krasijo kadilnik, saj številni predmeti iz obdobja po rehabilitaciji cesarske institucije nosijo motiv zmaja kot simbol japonskega cesarja. Glede na japonsko imperialistično in ekspanzionistično politiko te dobe ter posledično pogost pojav preseljevanja in širjenja japonskih obrtnikov tudi na Kitajsko, Tajvan in v Korejo konec koncev obstaja možnost, da je bil kadilnik celo izdelan in kupljen kje drugje kot na Japonskem. Danes najdemo številne podobne ali skoraj identične še obstoječe primerke, ki na dnu nosijo oznako umetnika v kanjiju, ta pa se glasi »izdelal Fukui Yoshiuji« (Fukui Yoshiuji seizo 福井吉氏製造). Vendar ima obravnavani predmet to oznako na slonovem trebuhu izrezano ter dno ponovno zaprto in popravljeno, zato ni mogoče z gotovostjo potrditi povezave med Fukui Yoshiujijem in njegovo delavnico, o kateri tudi sicer ni veliko znanega. Kot kaže, je bil ta del kadilnika iz določenega razloga namerno predelan, morda celo v namen drugačne uporabe v sekundarnem okolju . Druga zelo verjetna možnost je, da je oznako odstranil evropski trgovec s starinami, ki je tako želel prikriti izvor in čas nastanka ter na ta način predmetu dvigniti ceno.

Opis materiala: bron, pozlata
Tehnika izdelave: lit in kovan bron, pozlata
Dimenzije: višina: 61,5 cm, širina: 12 cm
Št. delov/kosov: 3
Trenutni lastnik: Pokrajinski muzej Celje
Stanje predmeta, obravnava in poškodbe: Dobro ohranjen. Ostanki pozlate so zelo lepo vidni, na strešnih robovih in robu pregrinjala manjka nekaj okraskov, a samo na desni strani. Odstanjen je pečat umetnika na dnu, dno pa je bilo nato znova zaprto.

VAZ omogoča

Arrs Logo

Partnerji projekta

Filozofska Fakulteta
Oddelek Za Azijske Studije
Zrs
Sem

Sodelujoče inštitucije

Narodni Muzej Slovenije
Pokrajinski Muzej Celje
Pomorski Muzej